Соціальні питання

Звіт про роботу соціального педагога

Особливості виховної діяльності педагога з підлітком із проблемної сім’ї

_________________________________________________________________

Семінар з питань реалізації державної молодіжної політики

у сфері утвердження основ здорового способу життя

8 вересня 2017 року на базі медіацентру “Время” соціальний педагог Дейнека Я.В. разом з лідерами учнівського самоврядування ДНЗ «Регіональний центр професійної освіти інноваційних технологій будівництва та промисловості» взяли участь у Обласному інформаційно-просвітницькому семінарі з питань реалізації державної молодіжної політики у сфері утвердження основ здорового способу життя.

Профілактика наркозалежності  серед молоді

16 травня 2017 року учні ДНЗ “Харківський ПЛБТ” зустрілися з доктором педагогічних наук,  професором УГПА  КЗ «Харківська гуманітарна -педагогічна академія» з Чернецькою Ю.І., яка провела інтерактивний захід з переглядом відео фільму та прочитала лекцію «Профілактика наркозалежності  серед молоді».

Тематична лінійка «Під Крутами пішли в безсмертя…»

30 січня 2017 року в ДНЗ “Харківський ПЛБТ” юрисконсультом – Мартинович Н.Ю. та соціальним педагогом – Дейнека Я.В. була проведена тематична лінійка «Під Крутами пішли в безсмертя…».

На виховному заході закріпили і поглибли знання учнів про події під Крутами – 29 січня 1918 року, розвивали творчі здібності учнів, формували їх художньо-образне мислення, сприяли становленню національної свідомості молоді.

Під час проведення тематичноіі лінійки використовувався змістовний відеоматеріал, музичний супровід. Учні вшанували пам’ять загиблих юнаків у битві під Крутами хвилиною мовчання.

Різдвяний концерт

12 січня 2017 року в ДНЗ «Харківський ПЛБТ» благодійним фондом “АГАПЕ” для учнів ліцею було проведено “Різдвяний концерт” за участю виконавця авторських пісень Мілани. Під час концерту учні співали, танцювали, приймали активну участь у цікавих конкурсах. По закінченню всі учні отримали позитивні емоції та солодкі подарунки.

Новорічні подарунки

28 грудня 2016 року в ДНЗ «Харківський ПЛБТ»  до   новорічних свят, учням – сиротам та учням позбавленим батьківського піклування,  були вручені смачні подарунки. Учні залишилися задоволені та вдячні за привітання.

Профілактична лекція «Стоп-наркотик»

07 грудня 2016 року в конференц-залі ДНЗ «Харківський ПЛБТ» згідно Плану заходів з проведення у 2016 році Всеукраїнського тижня права було проведено профілактичну лекцію з учнями ліцею інспектором шостого теріторіального управління Департаменту протидії наркозлочинності Національної поліції України.

Учні задавали інспектору питання, стосовно заборони наркотичних засобів, психотропних речовин та їх прекурсорів в Україні, та із зацікавленістю дивились фільм «Стоп-наркотик»

Акція правової просвіти в ліцеї «Молодь і право»

5 грудня 2016 року в Державному навчальному закладі «Харківський професійний ліцей будівельних технологій» згідно Наказу МОНУ № 1171 від 30.09.2016 «Про затвердження Плану заходів у 2016 році Всеукраїнського тижня права» розпочалась Акція правової просвіти в ліцеї «Молодь і право».

Учням було роздано інформаційні картки «Правові бюлетені» в яких можно ознайомитись із санкціями статтей кримінального та адміністративного кодексів України.Учні із задоволенням прийняли участь у Акції.

Всеукраїнський тиждень права

З 5 грудня 2016 року в Державному навчальному закладі «Харківський професійний ліцей будівельних технологій» згідно Наказу МОНУ № 1171 від 30.09.2016 «Про затвердження Плану заходів у 2016 році Всеукраїнського тижня права» розпочався Всеукраїнський тиждень права.

Юрисконсультом був розроблений план заходів з проведення Всеукраїнського тижня права, який був розміщений в холі навчального корпусу.

Курс лекцій по профілактиці наркоманії

9 листопада 2016 року на базі ліцею спільно з «Фондом Спасіння дітей та підлітків України від наркотиків» був завершений курс лекцій для учнів ліцею на тему: «Правда про наркотики».

Протягом жовтня та початку листопада лектор Фонду Лунін М.І. прочитав лекції про шкідливий вплив наркотиків на організм людини учням І курсу. В результаті проведеної роботи, президент «Фонду Спасіння дітей та підлітків України від наркотиків» Міславська І.Б. надала сертифікат ДНЗ «Харківський ПЛБТ» про повний обсяг проведеної роботи направленої на профілактику наркоманії протягом 2016/2017 навчального року серед учнів І курсу.

Лекція про наркотики

1 листопада  2016 року в ДНЗ «Харківський ПЛБТ» спільно з «Фондом Спасіння дітей та підлітків України від наркоманії» була проведена лекція з учнями I курсу на тему «Правда о наркотиках»

День відкритих дверей

22 жовтня 2016 року учні ДНЗ  «Харківський ПЛБТ» разом  із соціальним педагогом Дейнека Я.В. завітали у гості на День відкритих дверей до Харківського  національного університету внутрішніх справ. Учні  спочатку ознайомилися  з різними  спеціальностями , а потім спостерігали  на плацу за результатами  навчання студентів ХНУ ВС.

Обласний семінар-практикум

18 жовтня 2016 року на базі ДНЗ «Харківський професійний ліцей будівельних технологій» пройшов обласний семінар – практикум для соціальних педагогів ПТНЗ області. Тема семінару  «Сучасні підходи до організації роботи соціальної служби ПТНЗ щодо профілактично-  просвітницьких  заходів». На початку семінару учасників щиро привітала директор ДНЗ «Харківський професійний ліцей будівельних технологій»-Юкляєвська Н.В. Методист НМЦ ПТО у Харківській області Герасименко А.В. прочитала лекцію «Діяльність служби в  постконфліктний  період». Поділилися досвідом роботи соціальні педагоги: Дейнеко Я. В. ДНЗ «Харківський професійний ліцей будівельних технологій» та Сімакова І.А. «Харківський професійний  електротехнічний ліцей». Практичний психолог Лисенко О.М. «Харківський професійний ліцей будівництва і комунального господарства» провела тренінг «Адаптація молодого фахівця».

Соціальний захист дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування

Дитина-сирота – це дитина, в якої померли чи загинули батьки.

Діти, позбавлені батьківського піклування – діти, які залишилися без піклування батьків у зв’язку з позбавленням їх батьківських прав, відібранням у батьків без позбавлення батьківських прав, визнанням батьків безвісно відсутніми або недієздатними, оголошенням їх померлими, відбуванням батьків покарання в місцях позбавлення волі та перебуванням їх під вартою на час слідства, розшуком їх органами внутрішніх справ, пов’язаним з ухиленням від сплати аліментів та відсутністю відомостей про їх місцезнаходження, тривалою хворобою батьків, яка перешкоджає їм виконувати свої батьківські обов’язки, а також діти, розлучені із сім’єю, підкинуті діти, батьки яких невідомі, діти, від яких відмовилися батьки, та безпритульні діти.

Права дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування

  • право на повне державне забезпечення в навчальних закладах мають діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, віком до вісімнадцяти років та особи з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, при продовженні навчання до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів;
  • виплату стипендії в розмірі, який на 50 відсотків перевищує розмір стипендії у відповідному навчальному закладі, а також виплачується 100 відсотків заробітної плати, яка нарахована в період виробничого навчання та виробничої практики;
  • щорічну допомогу для придбання навчальної літератури в розмірі трьох місячних стипендій;
  • повне державне забезпечення та виплату стипендії на період академічної відпустки;
  • випускники навчальних закладів із числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, забезпечуються за рахунок навчального закладу або відповідної установи у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, одягом і взуттям, а також одноразовою грошовою допомогою.;
  • першочергове працевлаштування на наявні вакантні робочі місця;
  • щорічне безоплатне оздоровлення дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, у віці до 18 років;
  • після досягнення 18 років такі діти протягом місяця забезпечуються соціальним житлом до надання їм благоустроєного житлового приміщення для постійного проживання;
  • виплату одноразової грошової допомоги після закінчення навчального закладу.
  • детальна інформація про права та соціальні гарантії дітей-сиріт відображена у Законі України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей позбавлених батьківського піклування» та постанові КМУ від 5 квітня 1994 р. N 226 «Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування».

Права опікунів та осіб, що замінюють батьків

  • захищати дитину, її права та інтереси як опікуни або піклувальники без спеціальних на те повноважень;
  • на звернення до суду з позовом про позбавлення батьківських прав батьків дітей-вихованців;
  • на звернення до суду з позовом про скасування усиновлення чи визнання його недійсним щодо дітей, які проживали разом із ними та передані на усиновлення;
  • на усиновлення дітей, які перебувають на вихованні та утриманні в їхніх сім’ях;
  • брати участь у вирішенні органом опіки та піклування питання про управління майном дитини;
  • вимагати повернення дитини від будь-якої особи, яка тримає її у себе не на підставі закону або рішення суду;
  • вимагати надання їм органами опіки та піклування повної інформації про дитину та її батьків, стан її здоров’я, рівень та особливості розвитку дитини;
  • самостійно визначати способи виховання дитини з урахуванням думки дитини та рекомендацій органу опіки та піклування.

Обов’язки опікунів та осіб, що замінюють батьків

  • захищати права та інтереси дітей, бути їхніми представниками в установах і організаціях;
  • створити належні умови для всебічного гармонійного розвитку дітей;
  • піклуватися про здоров’я, фізичний, психічний та моральний розвиток, навчання дітей, готувати їх до праці;
  • забезпечувати проведення двічі на рік медичного обстеження дітей лікарями-спеціалістами та виконувати їх рекомендації;
  • забезпечити здобуття дітьми освіти, стежити за навчанням і розвитком дітей у навчально-виховних закладах, підтримувати зв’язки з учителями та вихователями;
  • займатися розвитком здібностей дітей, у тому числі залучати їх до занять у позашкільних навчальних закладах;
  • не перешкоджати спілкуванню дитини з її рідними батьками та поверненню дитини в разі поновлення їх у батьківських правах, звільнення з місць позбавлення волі та в інших випадках, якщо це не суперечить інтересам дитини і не заборонено рішенням суду;
  • співпрацювати з місцевими державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування та соціальними працівниками, залучати спеціалістів до вирішення проблемних питань;
  • повідомляти відповідні служби опіки та піклування в разі виникнення в дитячому будинку сімейного типу несприятливих умов для утримання, виховання та навчання дітей;

Батьки-вихователі виконують свої обов’язки стосовно дітей до досягнення ними вісімнадцяти років або до закінчення ними навчання у відповідних закладах навіть у разі їх окремого проживання.

Детальна інформація про права та соціальні гарантії дітей сиріт відображена в Законі України „ Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування” від 13 січня 2005 року № 2342-ІV зі змінами та доповненнями від 23 лютого 2014 року № 763-VІІІ, діючих від 02 березня 2014 року та постанові Кабінету Міністрів України „ Про поліпшення виховання, навчання, соціального захисту та матеріального забезпечення дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування” від 5 квітня 1994 р. № 226 зі змінами та доповненнями від 20 серпня 2008 року № 723, діючих від 28 серпня 2008 року.

Профілактична лекція «Право на свободу»

19 травня 2016 року на базі ДНЗ «Харківський професійний ліцей будівельних технологій» співробітниками кримінально-виконавчої інспекції Фрунзенського району м. Харкова було проведено профілактичну лекцію для підлітків. В рамках заходу з метою попередження підліткової злочинності було розглянуто та обговорено ряд питань щодо торгівлі людьми та втягнення неповнолітніх до кримінальної діяльності. Під час зустрічі до уваги слухачів було представлено короткометражний фільм «Право на свободу», у якому розповідалось про торгівлю людьми, шляхи втягнення та наслідки безвідповідального ставлення до свого життя. З приводу прослуханого та побаченого підлітки активно вели дискусію та зробили для себе відповідні висновки.

Лекція: «А, що ви знаєте про СНІД?»

18 травня 2016 року в ДНЗ «Харківський професійний ліцей будівельних технологій» відбулась лекція: «А, що ви знаєте про СНІД?» спеціалістом обласного центру профілактики і боротьби зі СНІДом. Учням розповіли про страшну хворобу – СНІД та продемонстрували відео-слайди на дану тематику.

Ла Страда – Україна

29 березня 2016 року в конференц залі Державного навчального закладу «Харківський професійний ліцей будівельних технологій» сумісно з учнями ліцею пройшла зустріч з Міжнародним правозахисним центром «Ла Страда – Україна». Темою зустрічі, яку обговорювали була «Протидія торгівлі людьми».

«Гаряча ліня» «Ла Страда – Україна»

Щоб не страждала жодна жінка чи дівчина.

Безпека. Захист. Ціль – допомогти.

Людьми не можна торгувати!

Лекції з елементом тренінгу

26 лютого 2016 року на базі нашого ліцею спільно з Харківським МБФ«Благо» відбулися лекції з елементами тренінгу на теми «Емоції та почуття. Їх роль у житті», «Стигма та дискримінація». Були присутні 24 учня ліцею, їм дуже сподобався захід, вони зацікавленно слухали та приймали участь в ньому.

Захід щодо формування правової свідомості особистості

23 лютого 2016 року в ліцеї відбувся захід щодо формування правової свідомості особистості на тему «Хто володіє знаннями права, той володіє світом».

Під час заходу була проведена лекція соціальним педагогом на тему «Співвідношення норм права та норм моралі», проведена гра команд «Хто володіє знаннями права, той володіє світом», після гри відбувся перегляд відеофільму «Прихована правда», як проходить життя за гратами, підбиття підсумків, оголошення переможців, дружнє чаювання.

Лекції для учнів ліцею проведені «Фондом рятування дітей та підлітків України від наркотиків»

На базі ліцею протягом 2015-2016 навчального року заплановано та реалізується ряд лекцій для учнів по профілактиці негативних явищ спільно з «Фондом рятування дітей та підлітків України від наркотиків» на тему «Правда про наркотики». Лекції читали лектори фонду – Миславська І. Б. та Лунін М.В.. По завершенню «Фонд рятування дітей та підлітків України від наркотиків» надасть ліцею сертифікат по проведенню лекцій та профілактиці негативних явищ серед молоді.

Святкування Дня студента

25 січня 2016 року в ліцеї відбувся урочистий захід присвячений Дню студента. Під час заходу учнівське самоврядування поздоровило учнів зі святом та підготувало святкові номери самодіяльності. В залі панувала святкова та урочиста атмосфера. Після святкового концерту учням були видані смачні презенти, вони залишилися задоволеними та вдячними за привітання.

29 кроків назустріч

         Зростають діти, ростуть і проблеми. Здавалося ще недавно, що основною проблемою було як одягти дитину на вулицю. А сьогодні дитина вже сама вчить як жити, і часто своєю поведінкою ставить нас у глухий кут. Як бути, як досягти взаєморозуміння з підлітком, коли вирішувати проблеми «по-дитячому» вже не можливо, а «по-дорослому», ще не встиг навчитися?

Мистецтво слухати або «нічого не хочу чути!»

         Складається враження, щ о більшість підлітків у наш час демонструють вибірковість слуху. Звичайно, вони чують музику, друзів і навіть не розбірливі тексти пісень, але коли справа доходить до реагування на прохання батьків – зовсім інша історія. Ви вже намагалися звернути увагу криком та погрозами? Нічого дивного: згідно з даними проведеного соцопитування, найпоширенішим серед важких моментів виховання підлітка виявився пункт «моя дитина мене не чує». Це означає, що нам слід спробувати достукатися іншими методами.

1 крок

        Самим простим способом звернути на себе увагу дитини це – говорити не більше, а менше. Як не дивно, в такому випадку у вас підвищується ймовірність бути почутим. Відомий американський педагог Мері Бадд Роу відкрила, що дітям потрібно більше часу обдумати те, що вони чують, перед тим щоб відповісти. Якщо Ви задаєте підлітку питання, або просите про що-небуть, почекайте, хоча б п’ять секунд – дитина зможе сприйняти більше інформації і, напевно, дасть нормальну відповідь.

2 крок

         Станьте найуважнішим слухачем. Ваша дитина просто не зможе стати уважним слухачем якщо їй не буде в кого цьому навчитися. Переконайтесь, що самі можете стати прикладом того, що вимагаєте від підлітка. Продемонструйте, що ви вислуховуєте чоловіка, дружину, друзів, рідних і, звичайно ж, саму дитину. Слухайте підлітка в два рази більше, а ні ж кажете.

3 крок

         Кажіть ввічливо і тихо. Швидше за все, ви змусите підлітка не звертати на вас увагу, якщо в голосі явно будуть звучати критика, накази, нотації, осуд і крик. Просто говоріть з ним ввічливо – як ви хотіли б, щоб говорили з вами. А ще, замість того, щоб підвищувати голос, понизьте його – говоріть м’якше та тихіше. Зазвичай, це застає підлітка зненацька, і він зупиниться щоб почути.

4 крок

         Зверніть на себе увагу перед тим, як щось сказати. Спочатку переконайтесь, що дитина дивиться на вас (попросіть поглянути на вас). Коли ви дивитесь один одному в очі – підліток у вашому розпорядженні, можна формувати своє прохання чи запитання. Якщо використовувати цей прийом кожного разу, коли вам потрібна увага вашої дитини, це привчить її чути вас.

5 крок

         Іноді підліткам (та й не тільки їм) дійсно важко з ходу переключитися, особливо якщо вони зайняті тим, що їм подобається. Більше того, дитина дійсно може вас не чути. Тоді, зробіть попередження – встановіть тимчасове обмеження: «Мені знадобиться твоя допомога через дві хвилини» або «Я хочу через хвилину з тобою поговорити, будь ласка, зверни увагу». Але більш ніж на 5 хвилин відтягувати розмову не слід – підліток знову забуде.

6 крок

         Намагайтесь говорити коротко, м’яко і влучно. В цьому віці ваш син або донька сприймає інформацію краще, якщо знає, що не доведеться вислуховувати цілу лекцію. Тому, нехай ваші прохання будуть короткими і змістовними: «Прибери, будь ласка, в шафі перед тим, як підеш гуляти», «Зараз тобі потрібно вивчити фізику» і т.д. Іноді достатньо одного слова-нагадування: «Прибирання!», «Алгебра!»

Від грубості до поваги, або «Що ви розумієте?!»

         Дуже часто в підлітковому віці у дітей, у зв’язку з необхідністю відчути себе дорослими, з’являються такі риси, як грубість, неповага. Так, буває, що причина в елементарній недостатності виховання, проте далеко не завжди. Просто в період становлення підліток не знає, як йому проявити свою дорослість, і знаходить найпростіший шлях – грубість, зухвалі фрази, які раніше він не дозволяв собі використовувати. І тут батькам дуже важливо правильно поводитись, щоб виправити ситуацію.

7 крок

         В першу чергу, розмовляйте з підлітком на рівних, не сюсюкайте та не подавляйте – дайте йому можливість відчути свою важливість, значимість, аби він не шукав інших способів для отримання цього відчуття. Частіше радьтеся з ним в різних сімейних питаннях – не виключено, що він запропонує яке-небудь свіже вирішення, та й грубіянити в такій ситуації немає жодної необхідності, тим більш, грубощі тут виглядатимуть по-дитячи.

8 крок

         Коли підліток починає грубіянити, одразу ж вкажіть йому на це, щоб він знав, що перейшов межу. Головне, щоб ваші зауваження були спрямовані на його поведінку, а не на особистість. Наприклад: «Коли я розмовляю с тобою, ти закатуєш очі (посміхаєшся). Це прояв неповаги. Не потрібно так робити», «Казати мені «відчепись», коли я з тобою розмовляю, не припустимо. Постарайся зробити так, щоб я більше не повторювала».

9 крок

         Не соромтесь пояснювати підлітку, як правильно. Не думайте, що дитина сама знає, як потрібно себе поводити. Тільки намагайтеся зробити це не у формі нотацій та моралізування, а під час дружньої бесіди, а ще краще – на власному прикладі. Зверніть увагу, як ви, дорослі, спілкуєтесь між собою в родині. Кажуть, скільки б ми не вчили своїх дітей хорошим манерам, вони все одно будуть вести себе як і їх батьки. Спробуйте проводити урок хороших манер під час обіду: невимушено поговоріть всі разом на будь-яку обрану тему – ввічливо.

10 крок

         Ніколи не вступайте в суперечки. Не слід демонстративно зітхати, знизувати плечима, показувати, що ви сердиті. Така тактика не тільки не спрацьовує, але й ускладнює взаєморозуміння. Як показують дослідження, підлітки перестають грубіянити, коли бачать, що це неефективно для привернення уваги. Тому краще триматися нейтрально. Просто відмовтеся продовжувати розмову, поки підліток грубіянить, і робіть так завжди.

11 крок

         Важливий момент: намагайтеся виправляти дитину, якщо вона не правильно чи грубо себе поводить, наодинці, а не в присутності інших дорослих чи підлітків. Інакше Ви можете викликати ще більшу грубість – пам’ятайте, що ваша дитина, вже не маленька і болісно сприймає будь-яку критику в свою адресу, тим більш привселюдно.

12 крок

         Заохочуйте шанобливу, правильну поведінку якомога частіше – це найпростіший спосіб досягти бажаного. Згідно з дослідженнями, батьки підлітків в більшості випадків роблять навпаки: замість того, щоб звертати увагу на хороше, постійно вказують на погане, та ще й в різкій та в грубій формі. Саме тому, як тільки ви побачите чи почуєте, що ваш «грубіян» проявляє ввічливість чи повагу, обов’язково похваліть його, оцініть його старання, навіть якщо не зовсім вийшло, але ви бачите, що він старався. І ви побачите, що йому це дуже сподобається.

Діти сваряться – не судіть а миріть.

         Сварки між дітьми – братами та сестрами – часто стають проблемою, яку, практично, дуже важко розв’язати. А особливо – коли різниця у віці дітей досить велика. Здавалося б, доросліший виросте, буде допомагати молодшому, жаліти та любити його, але виходить навпаки – ревнощі підлітка втихомирити набагато важче. Іноді це все вирішується само собою, але частіше виникають конфліктні ситуації. Спробуйте пом’якшити їхні сварки, зробити так, щоб діти ставились один до одного більш дружелюбно.

13 крок

         В конфліктах між дітьми (між братами та сестрами) не приймайте нічию сторону (все одно залишитесь винними). Під час конфліктів давайте поради тільки тоді коли ситуація заходить у глухий кут. Прийняття будь-якої сторони породжує в дітях почуття образи, а потім і обвинувачень у тому, що у вас є «любимчик». Заспокойте усіх. Втручайтесь тоді, коли емоційне напруження досягне максимуму, але скандал ще не почався. Розведіть «ворогів» по кімнатам і залиште їх там, доки самі не заспокояться, сказавши при цьому: «Будьте там до тих пір, доки не зможете говорити спокійно». Якщо дитина маленька вона може почати плакати та лютувати, її слід заспокоїти окремо: попросіть дитину 5 разів підстрибнути, при цьому роблячи махи руками і ногами, а потім, зробити 3 глибокі вдихи – незвично, зате дуже допомагає.

14 крок

         Іноді для розв’язання конфлікту потрібно, щоб хто-небудь проговорив, на що саме ображається дитина. Наприклад: «Ти засмучений, тому що вважаєш, що до твоєї сестри ставляться більш справедливо ніж до тебе», «Ти засмучена, тому що ніяк не можеш дочекатися своєї черги пограти на комп’ютері».

15 крок

        Дайте кожному – і старшому, і молодшому – висловитись. Для того щоб діти зрозуміли що їх дійсно чують, попросіть кожного по черзі пояснити, що відбулось, Причому попросіть іншу дитину обов’язково звернути увагу і вислухати того хто пояснює. Нехай кожен починає пояснення зі слова «Я», а не «Ти», потім розказати проблему і запропонувати вирішення. Це допоможе дітям зосередитись на конфлікті не принижуючи при цьому іншого. Не можна перебивати дитину, якщо вам здалося, що ви не зрозуміли, попросіть пояснити: «Не міг би ти ще раз пояснити мені це?» Коли дитина закінчить коротко розкажіть свою версію, щоб показати їй, що ви зрозуміли.

16 крок

         Зробіть дітей учасниками вирішення проблеми. Запитайте і молодшого, і старшого, що б вони зробили для вирішення «своєї» проблеми. Залучення дітей до вирішення сварки часто змушує зупинитись, подумати і заспокоїтись. Встановіть правила вирішення: не перебивати, говорити тільки спокійним голосом. Висловлюватись тільки по черзі, що навчить дітей слухати один одного. Потім можна спробувати дати їм для вирішення сварки, наприклад, п’ять хвилин.

17 крок

         Подивіться на проблему з іншого боку. Часто діти бувають настільки захоплені відчуттям, що з ними обходяться несправедливо, що навіть і не думають про те, що можуть відчувати інші. Тому частіше говоріть: «А тепер подивись на ситуацію з іншого боку. Що, на твою думку, почуває твоя сестра?»

«Брехня? Та ніколи в житті!» або «Ну, збрехав…»

         Нажаль, з брехнею своїх дітей, в той чи інший час зустрічаються всі батьки. В підлітковому віці брехня, якщо, тим більш, вона мала місце раніше, стає для дитини звичною справою. І справа тут не тільки у «важкому» віці – з’являється все більше секретів від батьків, а отже, й причин сказати неправду. Крім того, багато підлітків кажуть неправду спілкуючись з однолітками – щоб «прикрасити» свої можливості та здібності. Дуже погано, коли це стає звичкою, і твердження: «Само пройде» тут є явно недоречним. Слід постаратись м’яко, делікатно, при цьому рішуче відучити свого сина або доньку.

18 крок

         Припускайте чесність і вимагайте справедливості. Постійно пояснюйте своє ставлення до чесності: «Всі в нашій родині повинні бути чесними один з одним». Але перед цим подумайте, який приклад чесності подаєте ви. Чи використовуєте ви самі «безвинну» неправду? Чи просили ви, щоб ваша дитина відповіла по телефону, що вас немає вдома, коли ви, насправді, є? чи завжди ви повертаєте зайві гроші, якщо вам неправильно дали здачу? Чи купували ви коли-небудь квитки за ціною для дітей (до 12 років), коли вашій дитині вже 13? Ось так, кожного разу, роблячи так, ви дозволяєте своєму «учню» вчиняти так само. Почніть з себе.

19 крок

         Проаналізуйте, чому він обманює, виявіть причину. Як правило, підліток починає казати неправду в першу чергу для того, щоб привернути до себе увагу батьків, дорослих, друзів. На другому місці заздрість, образу чи злість. На третьому – страх перед покаранням або побоювання підвести батьків. Причому, пряме запитання на цю тему не спрацьовує: підлітки,як правило, самі точно не знають причин постійної брехні. Проаналізуйте самі: коли почалась брехня, в чому вас обманюють, кому він каже неправду – всім чи тільки деяким, чому.

20 крок

         Задавайте запитання, які допоможуть дитині самій зрозуміти, що це неправильно, та дочекайтесь на них відповіді. Наприклад: «Що буде, якщо в вашій родині всі почнуть обманювати один одного?», «Що б ти відчував, якби я тебе обманював?», «Якщо ти не будеш тримати слова, як я можу вірити тобі?», «А якщо я пообіцяю тобі що-небудь важливе для тебе, а потім скажу, що сказала неправду?» і т.д.

21 крок

         Не реагуйте занадто гостро на перебільшення чи викривлення правди. Це, звичайно, легше сказати, а ніж зробити, проте варто згадати, що підлітки часто обманюють, щоб привернути увагу. Якщо ваша дитина зробила саме так, намагайтесь зберігати спокій – від вашого крику їй захочеться тільки втекти якнайдалі, а не стати чесною. Намагайтесь ставитися до інтересів підлітка лояльніше – не влаштовуйте прочуханку за кожне дрібне порушення чи непослух, тоді йому буде легше збрехати, а ніж сказати вам правду.

22 крок

         Поясніть чому брехня – погано, не дивлячись на те, що ваш син чи донька вже досить дорослі для розуміння цього. Підійдіть до цього питання прямо, наведіть вагомі аргументи: брехня може привести до неприємностей, а може – й до дуже великих неприємностей; репутація також страждає; це ображає, особливо близьких людей і т.д. Для наочності підключіть фантазію та вигадайте який-небудь епізод, який призвів до негативних наслідків і який подіє саме на вашу дитину.

23 крок

         Введіть «штраф» за брехню. Причому, оберіть такий метод, щоб ваша дитина не почала вас боятись, а перехотіла обманювати. Наприклад, нехай кожен раз, коли підліток вас обмане, він пише вибачення «постраждалому» – матері, батьку, брату, сестрі. Або невеликий письмовий твір, де опише як мінімум п’ять доказів згубного впливу брехні (і вам буде корисно почитати щоб зрозуміти дитину), – можливо, йому буде легше сказати правду?

«Або по-моєму, або ніяк!»

         Владні діти ніби призначають себе командирами. Вони встановлюють правила та визначають тактику, вони практично не чують пропозицій інших, особливо однолітків. І хоча в майбутньому це може слугувати підґрунтям становлення сильного лідера, все ж таки, залишати все як є не слід, адже зараз їх просто не зрозуміють однолітки. Окрім цього, прагнення домінувати може бути ознакою незахищеності, низької самооцінки, потреби в схваленні і навіть невмінні спілкуватись. Звісно, ви не зможете докорінно змінити власну дитину, проте можна навчити її рахуватися з думкою інших людей.

24 крок

         Ретельно розберіться в поведінці дитини. В чому б не була причина її владної поведінки, головне – щоб вона це усвідомлювала. Чи розуміє ваша дитина, що її владність відштовхує? Подумайте, як пояснити їй це таким чином, щоб вона сама була зацікавлена стримати свою «командирську поведінку».

25 крок

         Коли підліток поводить себе правильно – похваліть його (цей метод однаково дієвий і для молодших школярів, і для підлітків) – заохочення завжди стимулює до того, щоб частіше так себе поводити (знову ж таки, в очікуванні похвали).

26 крок

         Використовуйте «бабусине» правило. Це просте правило спрацьовує завжди і робить стосунки справедливими: «Якщо ти ріжеш пиріг, то інша людина обирає собі шматок». Це правило можна використати в багатьох випадках: наприклад, якщо один обирає гру, то інший її починає, якщо один розлив лимонад по склянках, то інший обирає собі склянку лимонаду.

27 крок

         Зміна ролей. Командирам слід дати зрозуміти, що їх поведінка – неповажна, а часто робить боляче близьким. Тому запропонуйте підлітку поставити себе самого на місце постійного підлеглого: «Уяви, що ти – це Таня – Маша – Катя, якій подруга постійно вказує, що робити, чого не робити, що можна, а чого неможна. Про що, на твою думку, вона зараз думає? Що відчуває?»

28 крок

         Запропонуйте кинути жереб. Звісно, не кожен випадок для цього підійде, але нехай іноді дитина цим користується. Це, свого роду, компроміс для владного підлітка – з одного боку, не треба нікому поступатись (а на це, як раз, важче за все піти «командиру»), адже всі на рівних умовах, а з іншого – у інших учасників жеребкування з’являється такий самий шанс, і вони вже не виступають в ролі «підлеглих».

29 крок

       Поясніть, що потрібно зберігати чергу. Це добре – завжди бути правим, але не треба при цьому жорстко пригнічувати інших. Адже, хоча й у своєму маленькому колі він – командир, не виключено, що в новому буде сприйматися іншими як «вискочка». Поясніть йому, що в багатьох випадках, щоб тебе визнали першим, потрібно спочатку вміти «стати в чергу». Згідно з даними Центру клінічних досліджень дитинства, емоційні та соціальні здібності дітей – більш надійні показники, які прогнозують майбутні успіхи, аніж об’єм інформації, якою володіє дитина. Набагато важливіше, щоб підліток вмів контролювати перепади свого настрою, умів чекати і дотримуватися черги.

Особливості формування здорового способу життя у молодого покоління

Здоров’я нації – суттєвий показник суспільного та економічного розвитку держави. Здоров’я дітей – її майбутнє. Адже близько 75% хвороб у дорослому віці є наслідком умов та способу життя в дитинстві та юності. За словами І. П. Павлова, здоров’я у зрілому віці треба заслужити. Людина могла б жити значно довше, якби не її недбале поводження з власним організмом. Потрібні ґрунтовні знання, велике бажання та сила волі, щоб бути і залишатися здоровим. Проблема здорового способу життя молоді набула такої актуальності, що сьогодні ми говоримо про неї, як про глобальну загрозу всієї нації. Для вирішення її насамперед слід усвідомити для кожного з нас значущість самого поняття «здоровий спосіб життя».

Здоровий спосіб життя містить у собі такі основні елементи:

– плідну працю;

– раціональний режим праці і відпочинку (при правильному режимі виробляється чіткий і необхідний ритм функціонування організму, який створює оптимальні умови для роботи та відпочинку і тим самим сприяє зміцненню здоров’я, поліпшенню працездатності та підвищенню продуктивності праці;

– викорінювання шкідливих звичок (тютюнопаління, вживання алкоголю, наркотиків), які є причиною багатьох захворювань, різко скорочують тривалість життя, знижують працездатність, згубно позначаються на здоров’ї молодого покоління і на здоров’ї майбутніх дітей;

– птимальний руховий режим, який зміцнює і розвиває кісткову мускулатуру, серцевий м’яз, судини, дихальну систему і багато інших органів, що значно полегшує роботу апарату кровообігу та благотворно впливає на нервову систему;

– раціональне харчування, особливо це стосується студентства, забезпечує правильний ріст і формування організму, сприяє збереженню здоров’я, високій працездатності і продовженню життя. Коли мова йде про раціональне харчування, варто запам’ятати два основні закони, порушення яких є небезпечним для здоров’я.

Перший закон – рівновага одержуваної енергії та енергії, що витрачається.

Другий закон – відповідність хімічного складу раціону фізіологічним потребам організму в харчових речовинах.

-особиста гігієна містить у собі раціональний добовий режим, догляд за тілом, гігієну одягу і взуття, режим дня, дотримання яких виробляє чіткий ритм функціонування організму і створює найкращі умови для роботи та відновлення сил;

– загартування людини полягає в тому, що під впливом температурних впливів, за допомогою природних факторів (сонце, повітря, вода), організм поступово стає несприйнятливим до простудних захворювань і перенагрівання, що надає змогу людині легше переносити фізичні та психічні навантаження, менше стомлюватися, зберігати високу працездатність і активність.

Отже, при дотриманні всіх цих умов здорового способу життя кожна людина створює великі можливості для зміцнення та підтримки свого здоров’я, для збереження працездатності, фізичної активності та бадьорості до глибокої старості.

На сьогоднішній день практично кожна людина має масу справ і обов’язків. Часто їй бракує часу навіть на свої справи. У результаті, з горою дріб’язкових технічних проблем людина просто забуває про головні істини – вона забуває про своє здоров’я. У молоді багато причин для втрати здоров’я:

1) емоційний дискомфорт, спричинений труднощами навчального процесу: перевантаження програмним матеріалом, складність стосунків у системі «студенти – викладачі – батьки»;

2) інтенсивний негативний вплив середовища існування: зростання почуття невпевненості, заниженої самооцінки, агресії, невдоволення собою і світом, які «придушуються» тютюном, алкоголем, різними наркотичними речовинами тощо.

Проблема формування здорового способу життя досить ретельно висвітлюється в багатьох соціально-філософських, педагогічних, психологічних, соціологічних, медичних працях. Особливої актуалізації ця проблематика набула у другій половині ХХ століття як у всьому світі загалом, так і, зокрема, в Україні. Аналіз статистичних даних і результати різноманітних досліджень свідчать, що зменшується вік дітей, які починають курити, вживати алкоголь, інші наркотичні речовини, рано починають статеве життя.

За даними офіційної статистики, сьогодні в Україні вживають наркотики 128 тис. осіб, з яких 60% – молодь і підлітки, 13% – діти віком від 11 до 14 років; кожний другий підліток курить, а кожний третій – має досвід вживання алкоголю. Низькою залишається сексуальна культура молодих людей, що негативно позначається на стані їхнього репродуктивного здоров’я. Непоправної шкоди здоров’ю дітей та молоді завдають хвороби, які передаються статевим шляхом. Поширеність їх зростає з кожним роком. Триває погіршення епідемічної ситуації щодо ВІЛ/СНІДу, який вражає насамперед молодь. Згідно з офіційними даними, на квітень 2006 р. в Україні зареєстровано понад 91 тис. ВІЛ-інфікованих людей: кількість ВІЛ-інфікованих збільшилась у чотири рази порівняно з 2000 р. Руйнівного впливу завдають психіці підростаючого покоління й теле-, відеопродукція, комп’ютерні ігри з демонструванням жахів, насильства, статевої розпусти. Кожна молода людина, внаслідок різних життєвих обставин, підпадає під вплив саме того інформаційного середовища, яке вона бачить навколо себе, і її суспільна мораль, позиція, переконання, життєві установки, поведінка не завжди формуються в корисному для себе та оточуючих напрямі.

Таким чином, формування здорового способу життя молоді – складний процес, який потребує якнайбільшої кількості людей, різних організацій і насамперед – самої молоді.

Особливості виховної діяльності педагога з підлітком із проблемної сім’ї

Підлітковий вік — це період, коли відбуваються бурхливі фізіологічні та психологічні зміни, формується особистість зростаючої людини. Негативні процеси в найближчому соціальному оточенні підлітка, розширення соціальних вимог до дитини часто провокують різноманітні відхилення в її поведінці, характері, емоційні та нервово-психічні порушення, навіть зриви.

За умови відсутності позитивного виховного впливу сім’ї та найближчого оточення особливої ваги набуває позиція педагога з надання проблемному підлітку психолого-педагогічної допомоги, підтримки, супроводу з метою профілактики можливої соціальної або психологічної дезадаптації, а також корекції його особистісного розвитку і виховання. Тобто мова йде про психолого-педагогічний супровід, який здійснюється педагогом у взаємодії з проблемним підлітком і, по можливості, з його батьками.

Особлива роль у цій взаємодії належить саме педагогам: вчителям, класним керівникам, вихователям, майстрам в/н, соціальним педагогам,психологам, уплив яких на проблемних підлітків часто сильніший за вплив батьків. Недарма багато із них, намагаючись порозумітися з проблемним підлітком, звертаються саме до педагога по фахову допомогу.

Поділяючи тезу О. Бодалєва про те, що взаємини дітей з іншими особами є одним із важливіших чинників їх особистісного розвитку, взаємини розглядається як взаємодію людей, які беруть участь у різних видах діяльності, спрямовану на погодження і об’єднання ними зусиль з метою досягнення загальних результатів.

Науково доведено, що успіх взаємодії в соціальній і психолого-педагогічній системі “вчитель-підліток-батьки” залежить від характеру взаємодії учасників цього процесу, де між ними формуються доцільні для соціально значущої діяльності взаємини (Синягіна Н.).

Психолого-педагогічна взаємодія лише тоді буде успішною, коли педагог користується повагою і довірою з боку підлітків, готовий до співробітництва з ними на основі рівноправного діалогу, вміє розуміти за реакцією дітей, як вони сприймають і оцінюють його особистість. За цих умов відбувається не тільки особистісний розвиток підлітка, але й вдосконалюється особистість самого вчителя.

У той же час відмічено, що успіх дитини нерідко привласнюється педагогом на рахунок своєї професійної компетенції, а неуспіх – саме підлітку, що великою мірою підтримує у дитини почуття провини через невідповідність очікуванням педагогів і батьків, формує у неї неадекватну самооцінку.

Як стверджує Д. Грехем, якщо дитина вимушена регулярно турбуватися про свій захист через те, що відчуває постійний дефіцит любові і тепла на початковій стадії формування її особистості, вона до цього звикає, і в подальшому також захищається і від своїх потреб, і від самого себе. Такий підліток потребує особливого підходу з боку дорослих, а педагогів — в першу чергу.

Якщо педагог безумовно сприймає кожну дитину, ставиться до неї тепло і доброзичливо, помічає будь-які зрушення на шляху до успіху, то тривожність, страхи, захисні реакції підлітка помітно знижуються. Він починає відверто говорити про свої почуття, думки, переживання, не прикриваючись при цьому “маскою”, залишаючись самим собою. Причому, чим більш значимий успіх, тим вищими стають самооцінка, самосприйняття, самоповага. Така взаємодія педагога і підлітка забезпечує розвиток та самоактуалізацію особистості дитини.

Саме на це спрямовані принципи, сформульовані на основі теорії конгруентної комунікації Д. Джайнотта і покладені у фундамент психолого-педагогічного супроводу особистісного розвитку та виховання підлітків із проблемних сімей. Наведемо деякі з них:

  • підтримувати в дитині гідність і позитивний “Я”-образ;
  • вести мову про ситуацію, вчинки та їх наслідки, а не про особистість і характер самої дитини;
  • відмічати позитивні зрушення в особистісному розвитку дитини шляхом порівняння підлітка з самим собою, а не з іншими дітьми;
  • не застосовувати негативних оцінювальних суджень, “ярликів” і програмування життєвого маршруту підлітка;
  • не нав’язувати дитині всупереч її бажанню способів діяльності і поведінки;
  • сприймати і схвалювати всі продукти творчої діяльності дитини, незалежно від їх змісту, форм, якості і т. ін.

Однією з найважливіших умов особистісного розвитку та виховання підлітків із проблемних сімей є вміння педагога реалізувати у виховній діяльності особистісно зорієнтований підхід, який вирізняється не лише змістом, але й різноманітністю методик.

Головними завданнями реалізації вчителями, класними керівниками, вихователями, соціальними педагогами, психологами особистісного зорієнтованого підходу при вихованні підлітків із проблемних сімей є:

  • зосередження уваги на особистості та особистому досвіді як первинних феноменах, притаманних людині;
  • підкреслення таких унікальних людських якостей як вибір, творчість, самооцінка, самоактуалізація, індивідуальні здібності;
  • надання переваги повноті та цілісності в підході до дитини і заперечення можливості отримання об’єктивних результатів при дослідженні окремих характеристик поведінки підлітка;
  • визнання людської гідності та індивідуальності як самостійних цінностей, установка на розвиток потенційних можливостей кожної людини.

Широке використання в практиці під час виховання підлітків із проблемних сімей особистісного зорієнтованого підходу, основаного на вікових особливостях, специфіці їх потреб і пізнавальних інтересів є найбільш перспективним напрямком, оскільки дозволяє виділити та проаналізувати психологічні труднощі підлітка, підібрати найбільш ефективні педагогічні форми його особистісного розвитку і виховання.

Критеріями ефективності діяльності педагога можуть виступати:

  • застосування особистісно зорієнтованого підходу до виховання підлітків із проблемних сімей;
  • використання сильних індивідуальних, типологічних особливостей підлітків;
  • розвиток самостійності дитини;
  • уміння працювати з батьками, долучати їх до світу життєвих інтересів їхніх дітей.

Реалізація особистісно-зорієнтованого підходу в педагогічній діяльності багато в чому залежить від типу особистості педагога: чи є він особистістю авторитарною, демократичною або ліберально-безпосередньою. У першому випадку спостерігається схильність до монологів, яким притаманний наказовий директивний характер: у другому — яскраво виражена діалогічність форм комунікації; у третьому — виражена безпосередня манера спілкування з проблемними підлітками та їх батьками.

Моделі особистості та професійної діяльності педагога розглядають у своїх працях О. Бодалєв, В. Бочарова, Н. Кузьміна, О. Мудрик, О. Реан, В. Сластенін та інші, які прийшли до єдиної для всіх дослідників думки, що не кожен здатний працювати з іншою людиною як особистістю. Наші дослідження також підтверджують, що не кожний педагог спроможний здійснювати психолого-педагогічний супровід особистісного розвитку та виховання підлітків із проблемних сімей на основі особистісно зорієнтованого підходу.

На практиці наявність гуманістичної спрямованості особистості вчителя, класного керівника, вихователя, психолога проявляється в уявленнях про абсолютну цінність кожної людської істоти; особистісній та професійній відповідальності; доброті, справедливості, почутті власної гідності, поваги до чеснот іншої особи; терпимості, ввічливості, порядності, готовності зрозуміти інших та прийти до них на допомогу тощо.

Діяльність педагога, вчителя, вихователя, психолога багатопрофільна і багатоаспектна. Професійна компетентність визначається не лише інтелектом, але й особливостями нервової системи, стійкістю та високою працездатністю у процесі виховання, спілкування, що дозволяє протистояти емоційній втомі під час роботи з проблемними підлітками. Емоційна сфера педагога, який здійснює психолого-педагогічний супровід підлітків із проблемних сімей, має характеризуватись стабільністю, домінуванням позитиву в міжособистісних взаєминах з дітьми та їхніми батьками, відсутністю тривожності як риси особистості, здатністю долати психологічні стреси.

Реалізація психолого-педагогічного супроводу особистісного розвитку та виховання підлітків із проблемних сімей на основі особистісно зорієнтованого підходу включає такі етапи:

1-й етап — діагностика особистісного розвитку підлітка з проблемної сім’ї;

2-й етап — аналіз та інтерпретація отриманої інформації;

3-й етап — спільна розробка плану, програми, змісту, рекомендацій як для проблемного підлітка, його батьків, так і для педагогів усіх рівнів;

4-й етап — проведення консультацій з усіма учасниками супроводу щодо шляхів і способів вирішення особистісних проблем підлітка;

5-й етап — реалізація змісту психолого-педагогічного супроводу кожним його учасником;

6-й етап — аналіз виконання плану і програми психолого-педагогічного супроводу особистісного розвитку та виховання підлітка з проблемної сім’ї;

7-й етап — подальший аналіз особистісного розвитку та виховання підлітка з проблемної сім’ї.

Вирізнення цих етапів психолого-педагогічного супроводу проблемних підлітків є доволі умовним, оскільки кожній дитині характерні свої проблеми. Для їх вирішення необхідний не лише особистісно зорієнтований підхід, потрібні також зацікавленість, висока мотивація всіх учасників процесу супроводу: самого підлітка, його батьків, класного керівника, вчителів-предметників, соціального педагога, майстрів в/н, психолога. Тому на кожному етапі психолого-педагогічного супроводу його учасники мають різні задачі.

Психолого-педагогічний супровід особистісного розвитку та виховання підлітків із проблемних сімей — процес доволі тривалий, що здійснюється у різних формах. Його не можливо обмежити конкретними часовими рамками, оскільки в кожному випадку ситуація підлітка є суто індивідуальною.

Аналіз педагогічної діяльності учасників психолого-педагогічного супроводу особистісного розвитку та виховання підлітків із проблемних сімей дозволяє визначити такі основні напрями:

  • збереження природних механізмів особистісного розвитку проблемних підлітків;
  • запобігання умовам, що спричиняють деформацію особистості;
  • формування у підлітків потреби до саморозвитку, саморегуляції, самовдосконалення.

Успіх педагогічної діяльності всіх учасників психолого-педагогічного супроводу особистісного розвитку та виховання підлітків із проблемних сімей зумовлений низкою вимог до рівня їх професійного знання та характеру поведінки, а саме:

  • зрозуміти світ підлітка, не порушуючи кордонів особистості як педагога, так і підлітка;
  • створити безпечну атмосферу підтримки спільних комунікацій;
  • пригадати себе в підлітковому віці, поважати свою тодішню особистість, оскільки саме це допомагає встановити контакт із підлітком, усвідомити його позицію;
  • знати про сучасні стилі підліткової взаємодії;
  • отримувати задоволення від роботи з підлітками, спілкування з ними.

Багато педагогів, аналізуючи зміст і організацію роботи по психолого-педагогічному супроводу, відмічають, що бажано працювати вдвох, оскільки це не тільки полегшує фізичне та емоційно-вербальне навантаження, але й забезпечує взаємопідтримку, яка так необхідна при особистісному спілкуванні. Крім того, взаємодія класного керівника і шкільного психолога забезпечує процес аналізу психолого-педагогічного супроводу, демонструє підліткам модель позитивних партнерських взаємин між дорослими людьми.

Звідси всім учасникам психолого-педагогічного супроводу необхідно знати, пам’ятати і керуватися такими правилами:

Усувайте із вашого спілкування з проблемним підлітком ті засоби або форми виміру, які викликають у них протест або негативну реакцію. Виключіть особисте не-сприйняття проблемного підлітка, свої негативні емоції на момент ваших занять з ним. Пам’ятайте, що ваші негативні емоції можуть звести нанівець весь позитивний ефект від спілкування та взаємодії з дитиною.

Зберігайте принцип співробітництва з підлітком. Функціонально рольовим наслідком процесу психолого-педагогічного супроводу має стати активна роль проблемного підлітка в системі його взаємодії з вчителем, класним керівником, вихователем, шкільним психологом.

Не фіксуйте увагу підлітка на його невдачах. Якщо цього не уникнути, то дайте комплексну оцінку причин їх виникнення.

Не порівнюйте підлітка з будь-ким, ані в позитивному, ані в негативному аспектах. Важливими принципами психолого-педагогічного супроводу є безумовна цінність, унікальність особистості підлітка, пріоритетність його потреб, цілей і особливостей розвитку. Тому будь-яке порівняння неприпустиме, оскільки може зашкодити формуванню його особистості.

Благодійна допомога учням

18 січня 2016 року Центр денного перебування для дітей та молоді «Компас» пригощав учнів ліцею смачними презентами. Учні ліцею були в захваті від смачних подарунків, вони були вдячні за смаколики.

Клуб довіри

13 січня 2016 року учні-сироти ліцею разом із соціальним педагогом взяли участь у зустрічі міського клубу спілкування «Клуб довіри». На зустрічі працівники ХМЦСССДМ «Довіра» розповіли про волонтерський центр в м. Харкові, провели тренінгове заняття з підвищення комунікативних навичок в рамках соціальної адаптації до самостійного життя. По закінченню зустрічі відбулося чаювання. Діти з користю провели час, завели нові знайомства та опанували нові здібності в спілкуванні.

Лекція учням ліцею «Молодь за здоровий спосіб життя»

11 листопада 2015 року учням ліцею прочитали лекцію щодо пропаганди здорового способу життя в молодіжному середовищі, лекцію провів лектор «Фонду спасіння дітей та підлітків України від наркотиків».

На лекції учням було продемонстровано переваги характерних ознак та інтересів людей, які ведуть здоровий спосіб життя, описано класифікацію складників здорового способу життя в житті підлітка та розглянуто специфіку формування здорової нації. Учням сподобалася лекція, прозвучало багато запитань стосовно даної тематики.

Лекція учням ліцею проведена «Фондом спасіння дітей та підлітків України від наркотиків»

28 жовтня 2015 року учням ліцею була проведена лекція на тему «Правда про наркотики», провела лекцію Миславська І. Б. – лектор «Фонду спасіння дітей та підлітків України від наркотиків».

Під час лекції учні дізналися повну характеристику стадій залежності від наркотиків, отримали консультацію щодо подолання наркотичної залежності та взяли участь у профілактичній бесіді щодо негативного впливу наркотичних речовин на організм людини.

12 порад – як підвищити власну самооцінку

Рівень самооцінки впливає на всі вчинки людини. Найчастіше самооцінка особистості буває занижена, тобто реальні можливості людини вище, ніж уявлення людини про них. Зазвичай це пов’язано з тим, що формування самооцінки відбувається, в основному, в дитинстві, коли можливості людини розвинені слабко.

Крім того, серйозний вплив робить негативне оточення. Звичайно, зустрічаються випадки, коли у людини завищена самооцінка, але, на мій погляд, це характерно тільки для дуже молодих людей. А для дорослих людей характерна зворотня ситуація.

Підвищити самооцінку цілком реально, хоча це часто досить повільний процес. Проте свідомі спроби у формуванні самооцінки можуть бути корисні практично кожному.

Як підвищити самооцінку та впевненість у собі? Є 12 порад, які допоможуть у цьому:

  1. Припиніть порівнювати себе з іншими людьми. Завжди будуть люди, у яких чогось більше, ніж у вас, і є люди, у яких цього менше, ніж у вас. Якщо ви будете займатися порівняннями, то завжди будете мати перед собою занадто багато опонентів чи противників, яких ви не можете перевершити.
  2. Припиніть лаяти і засуджувати себе. Ви не зможете розвинути високий рівень самооцінки, якщо повторюєте негативні висловлювання щодо себе і своїх здібностей. Чи говорите ви про свій зовнішній вигляд, свою кар’єру, відносини, фінансове положення або будь-яких інших аспекти вашого життя, уникайте самопонижуючих коментарів. Корекція самооцінки прямо пов’язана з вашими висловлюваннями про себе.
  3. Приймайте всі компліменти та привітання відповіддю «спасибі». Коли ви відповідаєте на комплімент чимось на зразок: «та нічого особливого», ви відхиляєте цей комплімент і одночасно посилаєте собі повідомлення про те, що не гідні похвали, формуючи занижену самооцінку. Тому приймайте похвалу, не принижуючи свої достоїнства.
  4. Використовуйте афірмації (ствердження) для того, щоб підвищити самооцінку. Помістіть на якому-небудь предметі, що часто використовується, наприклад, пластиковій картці або гаманці твердження на кшталт: «я люблю і приймаю себе» або «я приваблива жінка і заслуговую в житті найкращого». Нехай це твердження завжди буде з вами. Повторюйте твердження кілька разів протягом дня, особливо перед тим, як лягти спати і після того, як прокинетеся. Всякий раз, коли ви повторюєте афірмацію, відчуйте позитивні емоції щодо афірмації. Таким чином ефект впливу буде значно посилений.
  5. Використовуйте семінари, книги, аудіо та відеозаписи, присвячені підвищенню самооцінки. Будь-яка інформація, що допускається вами в свій розум, пускає коріння там і впливає на вашу поведінку. Домінуюча інформація впливає на ваші вчинки домінуючим чином. Якщо ви дивитеся негативні телевізійні програми або читаєте в газетах кримінальну хроніку, швидше за все ваш настрій буде схилятися в цинічну і песимістичну сторону. Точно так само, якщо ви будете читати книги або слухати програми, позитивні по своїй природі і здатні підвищити самооцінку, ви будете отримувати певні якості від них.
  6. Намагайтеся спілкуватися з позитивними і впевненими в собі людьми, готовими вас підтримати. Коли ви оточені негативними людьми, які постійно пригнічують вас і ваші ідеї, ваша самооцінка знижується. З іншого боку, коли вас приймають і заохочують, ви відчуваєте себе краще і самооцінка вашої особистості зростає.
  7. Зробіть список ваших минулих досягнень. Це не повинно обов’язково складатися з чогось монументального. Список може включати невеликі перемоги, наприклад: навчилися кататися на сноуборді, отримали водійські права, почали регулярно відвідувати спортзал і т.д. Регулярно переглядайте цей список. Читаючи свої досягнення, спробуйте закрити очі і знову відчути задоволення і радість, яку ви колись відчули.
  8. Сформуйте список ваших позитивних якостей. Ви чесні? Безкорисливі? Корисні для інших? Креативні? Будьте до себе прихильні і запишіть принаймні 20 своїх позитивних якостей. Як і з попереднім списком важливо переглядати цей список частіше. Багато людей фокусуються на своїх недоліках, підкріплюючи там самим занижену самооцінку, і потім дивуються, чому в їхньому житті все не так добре, як хотілося б. Почніть концентруватися на своїх перевагах, і у вас стане набагато більше шансів для досягнення того, чого ви хочете.
  9. Почніть більше давати іншим. Я говорю не про гроші. Тут мається на увазі віддача самого себе у вигляді вчинків, якими ви можете допомогти іншим або позитивного заохочення інших. Коли ви робите щось для інших, ви починаєте відчувати себе ціннішим індивідуумом, а ваші самооцінка і настрій підвищуються.
  10. Намагайтеся займатися тим, що вам подобається. Важко відчувати щодо себе позитивні почуття, якщо ваші дні проходять на роботі, яку ви зневажаєте. Самооцінка процвітає, коли ви зайняті роботою або якою-небудь іншою активною діяльністю, яка приносить вам задоволення і дає можливість відчути себе ціннішими. Навіть якщо ваша робота не цілком влаштовує вас, ви можете присвятити вільний час своїм захопленням, які приносять вам радість.
  11. Будьте вірні собі. Живіть своїм власним життям. Ви ніколи не будете себе поважати, якщо не будете проживати своє життя так, як ви хочете його проживати. Якщо ви приймаєте рішення, засновані на схваленні ваших друзів і родичів, ви не вірні собі і у вас буде низька самооцінка.
  12. Дійте! Ви не зможете розвинути в собі високий рівень самооцінки, якщо будете сидіти на місці і не приймати виклики, які виникають перед вами. Коли ви дієте, незалежно від одержуваного результату, зростає ваше почуття самоповаги, ви відчуває приємніші відчуття по відношенню до самого себе. Коли ж ви зволікаєте з діями через страх або якесь інше занепокоєння, ви будете відчувати тільки розлад і сумні відчуття, що, звичайно, призведе до зниження самооцінки.

Ви – унікальна особистість, з величезними можливостями, з величезним потенціалом. В міру того, як ваша самооцінка буде рости, ваші справжні здібності будуть розкриватися. Ви почнете приймати на себе більший ризик і не боятися відмови; ви не будете орієнтуватися на схвалення інших людей; ваші взаємини будуть набагато кориснішими як для вас, так і для інших; ви будете робити те, що приносить вам радість і задоволення. Що найважливіше, висока самооцінка принесе вам душевний спокій, і ви дійсно по справжньому оціните самого себе.

БЕЗПЕКА ДІТЕЙ В ІНТЕРНЕТ

ПАМ’ЯТКА ДЛЯ БАТЬКІВ

Сьогодні рівень ІКТ-компетенції школярів дає їм змогу вільно користуватися Інтернетом, однак батькам слід подбати про те, щоб зробити інтернет-життя дитини менш ризикованим.

  • Про правила безпечної поведінки в Інтернеті дитина має дізнатися від батьків, а не зі свого життєвого досвіду. Тож поясніть їм правила роботи в інтернеті:
  • не можна залишати в публічному доступі власну контактну інформацію чи відправляти її незнайомцям поштою, спілкуючись у соціальній мережі або в чаті, — зловмисник може вистежити людину за її адресою або номером телефону;
  • не слід погоджуватися на вмовляння незнайомих людей про особисту зустріч. Подібні пропозиції ліпше ігнорувати, а спілкування із надто наполегливою людиною — припинити;
  • не треба публікувати адресу своєї електронної пошти на жодних форумах, сайтах спільнот і соціальних мереж. Вони можуть стати «здобиччю» спамерів, після чого пошта наповниться листами із рекламною інформацією;
  • не можна переходити за посиланнями в повідомленнях від невідомих адресатів з надмірно привабливими пропозиціями. Найчастіше такі повідомлення розсилають шахраї або зловмисники для того, щоб заманити користувача на небезпечну веб-сторінку і заразити його комп’ютер вірусом.
  • Спілкуватися в інтернеті дитина має так само обережно, як і в реальному житті, щоб убезпечити себе від неприємностей.

Комп’ютерні програми для безпеки дітей в інтернеті

  • Нині існує багато спеціальних комп’ютерних програм для контролю за дітьми в інтернеті. У багатьох антивірусних програмах реалізований такий функціонал, який убезпечить вашу дитину від багатьох загроз. Ви можете обрати зручне саме для Вас рішення щодо можливих обмежень, гнучкості налаштування тощо.
  • Для безпеки дітей у інтернеті за допомогою комп’ютерних програм можна:
  • фільтрувати небажаний веб-контент — ресурси еротичного, екстремістського змісту і ресурси, що пропагують насильство;
  • скористатися функцією «безпечного пошуку», яку містять більшість популярних пошукових систем;
  • блокувати доступ дитини до конкретних веб-сайтів
  • блокувати доступ дитини до груп для дорослих у соціальних мережах;
  • відстежувати листування дитини в соціальних мережах і ІМ-чатах — службах миттєвих повідомлень (Instant Messaging Service, IMS);
  • установити заборону на пересилку будь-яких персональних даних
    в соціальних мережах і ІМ-чатах;
  • блокувати фішингові і порносайти, на які часто ведуть посилання в повідомленнях спамерів.
  • Для того щоб відстежувати інтернет-життя дитини, потрібно встановити на
    комп’ютері спеціальний додаток, що зберігатиме історію її листування та відвідування сайтів у інтернеті.

15.01.2015 року в ліцеї було проведено профорієнтаційний груповий захід спільно з головним спеціалістом відділу надання соціальних послуг молоді Харківського міського центру зайнятості, Гізель Оленою Іванівною.

Основними питаннями заходу було: «Техніка пошуку роботи. Складання резюме. Співбесіда з роботодавцем. Мотиваційний лист. Офіційне працевлаштування». В цьому заході прийняли участь учні випускних груп.

 

ppgz1 ppgz2

 

18.12.2014 на базі Харківського міського ЦСССДМ «Довіра», в рамках зустрічі клубу спілкування для дітей та осіб пільгової категорії «Клуб довіри», відбувся інтерактивний квест «Як не потрапити на гачок зловмисників» з профілактики торгівлі людьми. В цьому заході прийняли участь 9 учнів нашого ліцею.

kvect 2 kvect3

 

24.11.2014 в ліцеї спільно з ЦСССДМ «Довіра», спеціалістами громадської організації «La Strada», КПЦ «Дім Нюрнбергга» та проектом Союзу міжнародної роботи з молоддю «Open for young women» була проведена лекція на тему: «Торгівля людьми. Захист та безпека» в рамках Всеукраїнської акції «16 днів проти насильства» для студентської та учнівської молоді, на якій були присутні учні групи 1 ШМ-11 та ШМ-12.

TL 2 TL 3

 

TL 4 TL 1

 

04.11.2014 соціально-психологічною службою ліцею спільно з ЦСССДМ Фрунзенського району та спеціалістом Фонду спасіння дітей та підлітків України від наркотиків, Міславською І.Б. було проведено лекції з профілактики наркоманії на тему: «Правда о наркотиках» з учнями групи      1-ШМ-11 та МЕ-13.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

«Харківське міське управління юстиції надає безоплатну первинну правову допомогу постраждалим учасникам масових акцій громадського протесту, що відбулися у період із 21 листопада 2013 року по 21 лютого 2014 року, та членам їх сімей. Допомога надається у формі: надання правової інформації; надання консультацій і роз’яснень з правових питань; складення заяв, скарг та інших документів правового характеру (крім документів процесуального характеру); надання допомоги в забезпеченні доступу особи до вторинної правової допомоги та медіації. В межах роботи громадської приймальні Харківського міського управління юстиції вищезазначеним особам безоплатна первинна правова допомога надається першочергово.
Громадська приймальня з надання безоплатної первинної правової допомоги, створена при міському управлінні юстиції, знаходиться за адресою: м.Харків, вул. Петровського, 26, 1 поверх, каб.3 та працює щовівторка та щочетверга з 10.00 до 16.00 (перерва з 13.00 до 13.45) по наданню безоплатної первинної правової допомоги громадянам, в межах компетенції міського управління юстиції.
Для вищезазначених осіб безоплатна первинна правова допомога буде надаватися також у неприйомні дні роботи громадської приймальні: понеділок-четвер з 09-00 до 13-00 та з 13-45 до 18-00 годин; п’ятниця з 09-00 до 13-00 та з 13-45 до 16-45 годин.
Для вищезазначених постраждалих осіб та членів їх сімей, які мають обмежені можливості для пересування, може бути здійснений виїзд спеціаліста міського управління юстиції за їх місцем мешкання. Для отримання виїзної безоплатної первинної правової допомоги попередньо звертатися за тел.700-58-03.
Окрім того, державні нотаріальні контори вказаним особам будуть безоплатно надавати послуги, пов’язані з оформленням спадщини».

«Харківське міське управління юстиції на виконання доручення Міністерства юстиції України «Щодо надання безоплатної правової допомоги» від 10.07.2014 №10.3-32/393, пунктів 6 та 11 «Плану заходів, пов’язаних із соціальним забезпеченням громадян України, які переміщуються з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 11.06.2014 №588-р «Питання соціального забезпечення громадян України, які переміщуються з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції», доручення Головного управління юстиції у Харківській області від 10.07.2014 №05-23/2070 надає щодня безоплатну первинну правову допомогу громадянам України, які переміщуються з тимчасово окупованої території та районів проведення антитерористичної операції, через мережу роботи громадської приймальні з надання безоплатної первинної правової допомоги, діючої при міському управлінні юстиції, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Петровського, 26.
Також повідомляємо, що громадська приймальня з надання безоплатної первинної правової допомоги, діюча при міському управлінні юстиції, працює щовівторка та щочетверга з 10.00 до 16.00 (перерва з 13.00 до 13.45) по наданню безоплатної первинної правової допомоги громадянам, в межах компетенції міського управління юстиції.
Для вищезазначених осіб безоплатна первинна правова допомога буде надаватися щодня першочергово з 09-00 до 18-00 години (перерва з 13 до 14).».

16 жовтня 2014 року в ліцеї відбулась зустріч учнів з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування зі спеціалістами ХМЦСССДМ «Довіра» з метою забезпечення соціальної адаптації дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, та осіб їх числа – учнів нашого навчального закладу та визначення питань, щодо постановки під соціальний супровід та вирішення нагальних проблем.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
24.09.2014 юрисконсультом ліцею проведено І засідання Штабу по профілактиці правопорушень.
Порядок денний:
1.  Підвести підсумки роботи за минулий навчальний рік    2. Надати звіти майстрів в/н, класних керівників про стан роботи з профілактики правопорушень.
3.  Затвердити план роботи Штабу на новий навчальний рік.10.06.2014 року юрисконсультом ліцею сумісно з капітаном міліції Фрунзенського ВКМСД Олійник А.Е. було проведено засідання Штабу по профілактики правопорушень на тему «Профілактика тютюнопаління та наркоманії в ліцеї» з учнями схильними до правопорушень. Метою зустрічі було провести профілактичну бесіду та розповісти про кримінальну відповідальність згідно нормам  Кримінального Кодексу України.
ff1
04.06.2014 в Харківському міському благодійному фонді «Благо» відбулась гра – квест «Молодь за майбутнє» з формування здорового способу життя, а саме з метою профілактики негативних явищ у підлітковому середовищі. В цьому заході приймали участь 5 навчальних закладів м.Харкова у складі команди 7 учнів від кожного навчального закладу. 7 учнів нашого ліцею приймали активну участь у цій грі – квесті, завдяки чому посіли 3 місце та були нагороджені грамотою та солодкими подарунками.
m4 rr3_1
19.03.2014 соціально-психологічною службою ліцею суспільно з Благодійним Фондом «Благо» проведено  тренінгове заняття з учнями ліцею, які проживають в гуртожитку на тему: «Профілактика ризикованої поведінки та гепатиту» з метою профілактики гепатиту та інших соціально значущих захворювань.
p1 p2
19.03.2014 року юрисконсультом ліцею було проведено правовий лекторій на тему «Наші права та обов’язки» з групою 1ШМ-11. Метою бесіди було ознайомити учнів ліцею з основними законами України: Конституцією України, Декларацією про права людини, Конвенцією про права людини показати єдність прав та обов’язків, виховувати почуття відповідальності та громадянства.
k1 k2
k3
06.03.2014  в ліцеї було проведено «круглий стіл» на тему: «Профілактика наркоманії серед учнівської молоді» з учнями І курсу, групи 1 ШМ-11.
Соціальним педагогом була представлена презентація на тему: «Ім`я нашого головного ворога – наркоманія» з метою ознайомлення учнів з проблемою наркоманії серед молоді в нашому суспільстві.
Юрисконсульт ознайомив учнів з відповідальністю за вживання, придбання чи збут наркотичних засобів, психотропних речовин або їх аналогів.
Практичний психолог організувала перегляд фільму «10 причин не вживати наркотики» з метою попередження наркоманії серед учнів.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
24.02.2014 в ліцеї відбулось засідання штабу з профілактики правопорушень сумісно з представником ВКМСД Фрунзенського РВ ХМУ УМВС Олійник Аліною Едуардівною та  учнівським самоврядуванням ліцею.
Тема: «Кримінальна відповідальність неповнолітніх»
OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
4 жовтня 2013 відбувся круглий стіл на Тему «Мій вищій навчальний заклад» з представниками Української інженерно-педагогічної академії