ГЕНДЕРНА ОСВІТА

 

         Міжнародні зобов’язання України становлять правовий обов’язок врахування інтересів, потреб, можливостей та досвіду різних груп жінок та чоловіків у всіх сферах життєдіяльності суспільства, що лежить в основі ґендерно‐чутливої політики країни. У нових соціально‐економічних умовах зростає актуальність впровадження в усі сфери
суспільного життя ідеї ґендерної рівності шляхом забезпечення рівних прав та  можливостей жінок і чоловіків для їх реалізації. 

 

Стать і гендер

Стать визначає, чи є людина чоловіком або жінкою. Вона зумовлена структурою генів і є поняттям біологічним.

Від статі залежить будова статевих органів, можливість стати матір’ю чи батьком, а також деякі інші ознаки: пропорції тіла (зріст, ширина плечей, об’єм стегон), розподіл жирових тканин, кількість волосся на тілі й на обличчі, особливості статевого дозрівання, м’язова сила, витривалість, риси обличчя, тембр голосу і навіть міміка й хода.

Ознаки статі формуються у процесі статевого розвитку людини від моменту зачаття до досягнення нею статевої зрілості.

Гендер (статева роль) — поняття культурне і соціальне. Воно визначає риси характеру та особливості поведінки, які вважають характерними для чоловіків і жінок у певному суспільстві. Наприклад, у більшості культур жінкам приписують такі риси вдачі, як турботливість, поступливість, емоційність, а чоловікам — лідерство, стриманість.

Реальна поведінка конкретної людини може відповідати прийнятій у суспільстві, а може, навпаки, вважатися характерною для протилежної статі. Так, чоловіки бувають мужніми і турботливими, а жінки — ніжними й енергійними. У цьому немає нічого поганого. Понад те, вважається, що поєднання в одній людині традиційно чоловічих і жіночих рис характеру робить її повноцінною і надзвичайно дієздатною особистістю, яка вибирає стиль поведінки залежно від конкретної ситуації, а не обмежується тим, що відведено для її статі.

Ознаки статі: Ознаки гендеру:
  • з’являються самі собою (без зовнішнього впливу)
  • є універсальними, не залежать від країни, культури, релігії (наприклад, тільки жінки народжують дітей)
  • ніколи не змінюються в історичному процесі
  • властиві лише одній статі
  • є культурною традицією
  • істотно відмінні в різних країнах і навіть в одній країні (залежно від населеного пункту чи соціального прошарку)
  • можуть змінюватися з часом
  • властиві людям різної статі

Гендерні ролі та гендерна рівність

Від народження батьки виховують дитину відповідно до її статі. Щодо цього в усіх країнах існує чимало традицій. Наприклад, дівчаткам купують одяг рожевого кольору, а хлопчикам — блакитного; дівчаткам дарують ляльки, а хлопчикам — машинки.

Батьки заохочують поведінку дитини, яка відповідає їхнім уявленням про те, як мають поводитися хлопчики і дівчатка. Формування гендерних ролей відбувається і під впливом вихователів, учителів, церкви, сусідів, телебачення.

Поняття гендерної рівності означає, що всі люди мають свободу вибору для розвитку своїх здібностей без обмежень, пов’язаних із гендерними ролями та стереотипами.

Гендерна рівність виключає подвійні стандарти щодо чоловіків і жінок, тобто різне ставлення до людей залежно від їхньої статі та гендерної ідентичності. Гендерна рівність не скасовує статевих і гендерних відмінностей, але дозволяє кожній людині знайти свій спосіб самореалізації, визначити свій життєвий вибір незалежно від звичних гендерних стереотипів.

Гендерні стереотипи

Спрощені уявлення про те, як мають поводитися люди різної статі, який одяг носити і чим займатися, називають гендерними стереотипами.

Гендерні стереотипи відображають те, що є характерним для більшості людей тієї чи тієї статі, і не враховують індивідуальних особливостей. Наприклад, емоційність вважається характерною жіночою рисою, а стриманість — чоловічою. Однак є чимало емоційних чоловіків і стриманих жінок.

Прийняті у суспільстві гендерні стереотипи впливають не лише на те, чого дівчата і хлопці навчаються і чим займаються, а й на їхні стосунки, зокрема і статеві. Ці стереотипи визначають, як дівчата і хлопці повинні поводитися до одруження, хто з них має бути ініціатором стосунків, хто відповідає за можливі негативні наслідки (наприклад, вагітність).

Більшість гендерних стереотипів допомагають хлопчикам і дівчаткам підготуватися до соціальних ролей, які вони виконуватимуть у дорослому житті, — матері чи батька, чоловіка чи дружини. Проте частина гендерних стереотипів сформувалася дуже давно, в цілком інших історичних умовах. Багато з них застаріли й нерідко обмежують можливості людей у сучасному світі.

Деякі гендерні стереотипи особливо небезпечні, оскільки підвищують уразливість в умовах епідемії ВІЛ/СНІДу. На початку епідемії здавалося, що ризик інфікування ВІЛ для жінок мінімальний, оскільки вона стосувалася переважно чоловіків — споживачів ін’єкційних наркотиків. В останні десять років ситуація кардинально змінилася, і жінки з периферії епідемії перемістилися в її епіцентр. Коли епідемія виходить за межі споживачів наркотиків, найбільш постраждалою соціальною групою стають жінки, які інфікуються від своїх чоловіків і статевих партнерів.

Гендерна ідентичність

Гендерна ідентичність – це відчуття людиною своєї статі незалежно від того, чи є вона біологічно жінкою або чоловіком. Гендерна ідентичність формується у процесі виховання і соціалізації.

У два роки дівчатка і хлопчики знають свою стать, але не до кінця розуміють, що це означає. Дорослішаючи, дитина вчиться розрізняти стать навколишніх за зовнішніми ознаками: одягом, зачіскою, рисами обличчя. До семи років дитина усвідомлює незмінність своєї біологічної статі і починає формувати свої гендерні установки.

У підлітковому віці бурхливе статеве дозрівання, зміна форм тіла, романтичні переживання, еротичні бажання стимулюють формування гендерної ідентичності. Відбувається активне засвоєння норм поведінки і становлення характеру під впливом соціальних норм і очікувань.

Хлопчик-підліток, прагнучи показати свою мужність, не тільки займається спортом, виявляє рішучість, силу, а й активно демонструє інтерес до дівчаток і питань сексуальних стосунків. Якщо ж він уникає цього і у нього помічають «дівчачі» риси, то він неминуче стає мішенню для глузувань.

Дівчата в цей період турбуються про свій зовнішній вигляд та привабливість для протилежної статі. При цьому під впливом традиційних уявлень про жіночність вони помічають, що їх «слабкість» і «безпорадність» привертають увагу хлопчиків, яким хочеться виявити свої вміння і силу, виступити в ролі захисника і покровителя.

Підлітки починають орієнтуватися на ті стереотипи поведінки, що прийняті в їхньому середовищі й активно пропагуються масовою культурою. На сьогодні ідеалом дівчини може стати сильна, успішна і самостійна жінка. Дедалі рідше домінування чоловіка в любові, родині й колективі сприймається як норма. Нинішні підлітки і молоді люди більш ліберальні у своїх поглядах на сексуальність і гендерні ролі.

Процес формування гендерної ідентичності не завершується в юності, фактично він триває впродовж усього життя. Зі зміною суспільних уявлень про належну гендерну поведінку людина «підлаштовується» під нові очікування і правила.

Онлайн – бесіда ” Гендер і стать’

15 лютого 2024р. в ДНЗ “Регіональний центр професійної освіти інноваційних технологій будівництва та промисловості” відбулася онлайн-бесіда “Гендер і стать” для здобувачів та здобувачок освіти ІІ та ІІІ курсів, організована соціально-психологічною службою Центру спільно з БФ “Мирне небо Харкова”. Під час заходу присутні обговорили питання гендерної рівності, стереотипи щодо жіночих і чоловічих ролей у суспільстві, ознаки та міфи гендерно-зумовленого насильства.

Онлайн захід ”  Гендер і стать”

14 лютого 2024 року соціально-

психологічна служба ДНЗ “Регіональний центр професійної освіти інноваційних технологій будівництва та промисловості” спільно з БФ “Мирне небо Харкова” провели захід “Гендер і стать” для здобувачів та здобувачок освіти  І курсу. В процесі роботи були удосконалені знання щодо відмінностей між гендером та статтю, розглянуті гендерні стереотипи, види та причини гендерно-зумовленого насильства.

Доповідь на педагогічній раді ” Імплементація ідей гендерної рівності в освітній процес”

26 грудня 2023 року соціальна педагогиня Дударьок Н.Ш. на засіданні педагогічної ради виступила з доповіддю “Імплементація ідей гендерної рівності в освітній процес”. Педагогічні працівники та працівниці були ознайомлені зі Стратегією впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 р. та особливостями проведення гендерного аудиту в закладах освіти.

Наіля Шамілійовна наголосила, що стереотипи про роль жінок і чоловіків у сфері освіти мають бути зруйновані.

Конкурс банерів ” Гендерна рівність в моїй професії”

18 грудня 2023 р. в рамках інтелектуально – творчого конкурсу “Битва професій” серед здобувачів та здобувачок освіти  Центру відбувся конкурс банерів під гаслом “Гендерна рівність в моїй професії”. Дівчата та хлопці творчо відобразили своє бачення гендерної рівності в професійній сфері.